Iszlám pénzintézetek eddig is léteztek Oroszországban, de immár az ország jogszabályai is jóváhagyták a működésüket. Szeptembertől, egy kétéves kísérleti program részeként, négy muszlim többségű orosz köztársaságban indítják el e pénzintézeteket: Tatárföldön, Baskíriában, Csecsenföldön és Dagesztánban. Ha a program sikeresnek bizonyul, a föderáció többi részében is bevezetik az új szabályozást.
Az iszlám banki tevékenység és a hagyományos banki termékek között a fő különbség, hogy a saría (az iszlám erkölcsi, morális vezérelve, az iszlám teológiai rendszerében az Isten által meghatározott helyes viselkedés) előírásai szerint nem lehet kamatot felszámolni sem a betétekre, sem a kibocsátott hitelekre, mivel az igazságtalan ügyletnek minősül. Ez hasonlatos a 15. század előtti keresztény előírásokhoz.
A kamatmentesség azonban természetesen nem jelenti azt, hogy az ilyen hitelintézetek nem keresnek pénzt. Általánosságban elmondható, hogy az iszlám banki tevékenység a valós termelésre összpontosít, nem pedig a spekulatív nyereségre. Míg a hagyományos finanszírozás adósságalapú, és a tranzakciók során az ügyfél viseli az összes kockázatot és felelősséget, addig az iszlám banki tevékenység eszközalapú, ahol
a profit és a kockázatok a pénzügyi intézmény és az ügyfél között – egy partnerség részeként – megoszlanak.
Az iszlám banki tevékenységben létezik egy olyan termék, mint a murabaha, ami tulajdonképpen egy részletfizetés, amely felváltja a hagyományos hitelt. A bank megvásárol valamilyen árut, például ingatlant egy ügyfél javára, és azt magasabb áron továbbértékesíti neki. A vételár és a viszonteladási felár mindkét fél számára ismert. A vevő az árut részletekben fizeti ki, hivatalosan tehát felárral, de kamat nélkül.
Az iszlám bankolásra jellemző, hogy egyetlen hitelintézet sem profitálhat az ügyfél pénzügyi problémáiból és fizetésképtelenségéből, ami gyakran előfordul a hagyományos pénzügyekben. A késedelmes törlesztések után nem számítanak fel kamatot, hanem a bank megkérheti a muftit („papot”), hogy beszéljen az adóssal, és győzze meg, hogy fizesse ki a kölcsön vagy a részletek elmaradt összegét.
Az iszlám pénzügyek partnerségi alapú kapcsolatokat mozdítanak elő, ami a hagyományos pénzügyekben ritkán fordul elő. Egy másik terméktípus a musharaka, amely lényegében a kockázati finanszírozás iszlám változata. A bank és az ügyfél közösen finanszírozza a projektet egy tulajdonrészért, és ténylegesen ennek a részaránynak megfelelő nyereséget termel. A pénzt valóban kamatmentesen adják, de a hitelintézet tőkéspartnerré válik minden következménnyel együtt, vagyis osztozik az üzlet kockázataiban és hozadékában. Persze ellenőrzés és alapos auditálás mellett.
Egy másik iszlám banki termék a mudaraba, amely a bankbetéthez hasonlít. Az ügyfél a hitelintézetnek adja a pénzét, de informálják őt, hogy azt hová fektetik be. Természetesen a bankbetétek után is tilos kamatot felszámítani, de a betét használatáért az ország éves inflációjának hivatalos szintjével megegyezően megállapíthatnak „kamatot”. A hagyományos betétek így az inflációs leértékelődéstől óvják meg a pénzt.
Az ijarah pedig nagyon hasonlít a hagyományos lízinghez, amikor az ingatlant (vagy más tartós cikket) a tulajdonosa másnak adja használatba, és bérleti díjat kap érte. Vannak még olyan iszlám értékpapírok, amelyeket szociális projektek finanszírozására bocsátanak ki, és qard-al-hasan néven emlegetik őket. Az ilyen kötvények vásárlói nem kaphatnak kamatot, de az értékpapírok megvásárlásáért készpénzajándékot elfogadhatnak.
Az iszlám banki szolgáltatások nem finanszíroznak olyan, a társadalomra káros ágazatokat, mint az alkohol, a dohányzás és a szerencsejáték. Emellett az ottani bankrendszer nem teszi lehetővé a spekuláció, a pénzügyi származékos ügyletek vagy a „valós vagyon nélküli ügyletek” finanszírozását.
Orosz elképzelések
Oroszország természetesen nem csak a területén élő muszlimoknak akar kedveskedni,
a fő célja az, hogy a muszlim országokból befektetéseket vonzzon az orosz projektekbe.
Elképzeléseik szerint az iszlám bankokról szóló törvény végrehajtása lehetővé teszi, hogy Oroszország akár 11-14 milliárd dollárt vonzzon az iszlám országokkal közös projektekbe. A főképp a Törökországból, Iránból és az ázsiai államokból érkező befektetések beáramlására számítanak.
A Sberbank, Oroszország legnagyobb hitelezőjének alelnöke, Oleg Ganejev szerint az iszlám bankszektor éves növekedési üteme 40 százalék, és a hírek szerint 2025-re várhatóan eléri a 7700 milliárd dollárt. Az iszlám bankügyletekről már a 2008-as pénzügyi válság óta beszélnek Oroszországban, amikor a hitelintézettek likviditáshiánnyal szembesültek, és alternatív készpénzforrásokat kezdtek keresni. Erre a 2014-es krími események, illetve az ukrajnai konfliktus utáni szankciók ráerősítettek.
Mindemellett az oroszok arra számítanak, hogy
az új piac előnyeit a kis- és középvállalkozások fogják élvezni, amelyek nagyon gyakran alulfinanszírozottak. Az iszlám pénzügy inkább a reálgazdaság tényleges árukkal, termékekkel való finanszírozására irányul.
A tatárföldi Muszlimok Spirituális Adminisztrációjának (DUM) már a kísérlet megkezdése előtt is voltak tapasztalatai az iszlám pénzügyekkel kapcsolatban – mondta Kamil Samigullin, Tatárföld muftija.
Olyan pénzügyi szervezetekkel, mint az Amal Financial House, az Ak Bars Bank, az Ak Bars Capital, a Mir Business Bank, az Ijara Leasing és a Nur Finance alakítottak ki közös termékeket. A Tatár Köztársaságban már kínálnak halal (azaz az iszlám szerint megengedett, törvényes) értékpapírokat, jelzáloghiteleket, betéti kártyákat, továbbá murabaha és ijarah részletfizetést autók és háztartási gépek vásárlására. Ezen túl kifejlesztettek egy Sahih Invest nevű mobilalkalmazást, amely vizsgálja az orosz vállalatok részvényeinek a saríanormáknak való megfelelését.
Az iszlám banki tevékenység részeként a Sberbank bankkártyákat, az Amana folyószámlát, jogi személyek számára iszlám készpénz- és elszámolási szolgáltatásokat, kereskedelmi finanszírozást és befektetési termékeket – a Halal Investment vagyonkezelési stratégiát és a Halal Investment tőzsdén kereskedett befektetési alapot – kínál ügyfeleinek.
A halal befektetési piac volumene azonban egyelőre csak néhány száz millió rubelben mérhető. A Sberbank piaci elemzése szerint Tatárföldön a potenciális iszlám pénzügyi ügyfelek száma legalább 7,5 millió ember, és ennek több mint a fele (4,7 millió) már most is a hitelintézet ügyfele. A fennmaradó 2,8 millió pedig új ügyfél lehetne.
Ugyanakkor a tatárföldi mufti úgy véli, hogy a banki mellett a saría ellenőrzésére is szükség van. „Fontos, hogy az iszlám pénzügyekben a halalelőírások betartásáért megbízható, kedvező hírnévvel és kellő szakértelemmel felvértezett vallási szervezetek felelnek. Nálunk az Ulema Tanács ilyen tanúsító és felügyelő szervezet” – mondja. Nemcsak tanúsítják, hogy a pénzügyi termék betartja a halal előírásait, hanem szakértőik figyelemmel kísérik az egyes termékek további megvalósítását.
Érdekes módon az iszlám banki szolgáltatásokat nemcsak a muszlimok, hanem minden vallás képviselői is igénybe vehetik. Legalábbis ez a pont külön szerepel a törvényben. Más kérdés, hogy a bankok akarnak-e a saríatörvények szerint működni. Viszont arra senki sem számít, hogy az iszlám banki tevékenység aktívan elterjedne a nem muszlim régiókban.
(Forrás: AlJazeera és a Vzgljad)
Kapcsolódó: