Az utóbbi időben egyre népszerűbbé válnak a különböző virtuális- és kiterjesztettvalóság-headsetek. Az Apple Vision Pro ígéretesnek tűnt, azonban úgy tűnik, hosszú távon a Meta megtartja a koronát.
A cég igen korán belépett a piacra, és sorra adta ki a headseteit. Az elmúlt néhány évet az Oculus Quest 2 VR-headset uralta az eladások terén, hiszen a megjelenésekor igencsak jól teljesített és a megfizethető kategóriába tartozott.
Várható volt, hogy egy ekkora siker után a Meta hátradől, de nem így lett: tavaly októberben kiadták a Quest 3-at, amely már nemcsak virtuális, hanem kiterjesztett valóság szemüveg is. Ez azt jelenti, hogy nem csupán egy komplett virtuális teret vetít elénk, hanem egy kamera segítségével képes interakcióba kerülni a minket körülvevő környezettel. Az alábbi videó jól mutatja, hogyan is kell ezt elképzelni. A saját bútorainkat, a falainkat láthatjuk, miközben játszunk vagy épp böngészünk.
Bár a Quest 3 nem fogyott olyan jól, mint a Quest 2 a megjelenést követő első négy hónapban, ennek több oka is lehet, többek között az árkülönbség. A Quest 2 kezdőára kétszáz dollár (körülbelül 71 ezer forint), míg fejlettebb testvéréhez ötszáz dollárért (körülbelül 177 ezer forintért) juthatunk hozzá. Azonban még az új Meta-headset is a megfizethető kategóriába esik az Apple Vision Próhoz képest, amelynek a kezdőára nem kevesebb 3499 dollár, azaz nagyjából egymillió-kétszázezer forint.
Emellett a headsetek összeladása sem fest túl fényes jövőt. Bár a Meta negyedévente dollármilliárdokat költ a metaverzum megvalósítására, a piac zsugorodik. Az Egyesült Államokban a VR- és a kiterjesztettvalóság (AR)-szemüvegek eladásai közel 40 százalékkal, 664 millió dollárra zuhantak 2023-ban a Circana kutatócég adatai szerint.
Ehhez képest jó eredményeket ér el a Meta, amely jelenleg vezető szerepet tölt be a VR-piacon, a Quest headsetek eladásai az amerikai piac igencsak nagy részét teszik ki.
Zuckerbergnek nagy tervei vannak
Nem véletlenül fektet a cég ekkora erőforrást a headsetek fejlesztésébe. A vállalat végső célja a metaverzum népszerűsítése, egy olyan virtuális közösségi téré, amelyben saját magunk másolatai, azaz avatárjai vannak, és különböző szórakoztató tevékenységekben vehetünk részt.
Az utóbbi időszak eseményei igencsak kapóra jöttek ehhez a tervhez. A Covid okozta bezártság, a jelentős iparági beruházások a különböző technológiákba, például a mesterséges intelligenciába, mind előremozdították a metaverzumhoz kapcsolódó fejlesztéseket.
A Facebook 2021 novemberében átnevezte magát Metára, és bejelentette, hogy 10 milliárd dollárt fektet be a virtuális élmények fejlesztésébe, ez pedig felcsigázta az e technológia iránt rajongókat.
Bill Gates azt jósolta, hogy hamarosan a metaverzumban találkozunk a munkatársainkkal vagy a barátainkkal
– ez azonban egyelőre nem valósult meg.
2022 végén, azaz a ChatGPT megjelenése körül a metaverzum elkezdett rosszabbul teljesíteni, a Meta Reality Labs részleg 13,7 milliárd dolláros működési veszteséget könyvelt el 2022 egészére vonatkozóan. Ekkor a Meta elbocsátotta a Mixed Reality Toolkit és a HoloLens csapat alkalmazottait, a kriptopénzek összeomlottak, a fogyasztók pedig inkább arra vágytak, hogy a Covid után visszatérjenek a valódi életükhöz.
A Meta Reality Labs veszteségei 2023-ra 16,1 milliárd dollárra nőttek, a Disney pedig leépítette a metaverzummal foglalkozó részlegét. Ebben az időszakban a Meta kissé eltúlozta marketingtevékenységét is, amivel csak súlyosbítottak a helyzeten. Az Apple Vision Pro headset 2024-es bemutatóján az Apple igyekezett elhatárolni az eszközt a metaverzumtól, és inkább más funkciókra terelte a hangsúlyt.
Nem volt minden hiába
Bár még igen messze állunk attól, hogy virtuális irodában tartsunk meetingeket, a VR- és AR-eszközök valóban nagy fejlődésen mentek keresztül . Egyre jobb grafikát és egyre hasznosabb funkciókat biztosítanak, például képesek lekövetni a szem mozgását.
Emellett az iparban – a metaverzum mintájára – digitális ikreket hoznak létre bizonyos termékekből, könnyítve ezzel a tervezést és megfigyelését különböző környezetekben. Egyes vállalatok a virtuális valóság segítségével képzik az alkalmazottaikat, sőt AR-technológiával különböző címkéket helyezhetnek el néhány tárgyon, segítve ezzel az új dolgozók munkáját.
A Statista 2024-ben 74,4 milliárd dollárra becsüli a metaverzumpiacot, és azt jósolja, hogy 2030-ra, 38 százalékos éves növekedési ütem mellett, több mint 2,6 milliárd felhasználóval eléri a 507,8 milliárd dollárt.
Lecsengett az almás headset?
Az Apple tavaly nyáron, a Worldwide Developers Conference rendezvényen mutatta be először a kiterjesztett- és virtuálisvalóság-szemüvegét, amelyen keresztül egy egészen új világba kerülhetünk, de nem teljesen virtuális, azaz kiterjesztett valóságot is vetíthet a szemünk elé. Ez lényegében azt jelenti, hogy a látott térnek csupán egy részét fedik le kézzel nem megfogható elemek.
Az Apple Vision Pro a borsos ára ellenére igen népszerű. Több videó is található az interneten, ahol bevásárlóközpontokban, az utcán, de még vezetés közben is viselik az eszközt. Bár a vállalat nem osztotta meg az eladási adatokat, iparági szakértők szerint január 19. és február 2. között körülbelül 200 ezer Vision Prót vásároltak.
Azonban úgy tűnik, mostanra eltűnt a kezdeti lelkesedés. A Redditen sok vásárló panaszkodik arra, hogy a headsetek a mindennapi életben nem praktikusak, sőt egy idő után kifejezetten kényelmetlenek, és nem egyszerű jó alkalmazásokat találni hozzájuk. Emiatt sok vásárlónál otthon porosodik a drága eszköz. Ez egy ördögi kör, hiszen ha nem használják elegen, akkor nem fejlesztenek rá több alkalmazást, ám ha nincs elég jó minőségű alkalmazás, nem fogják többen és többször használni a készüléket.
A Meta továbbra is dézsából önti a pénzt a VR-AR technológiába
Egy márciusi jelentés szerint a Meta hamarosan új termékkel rukkol elő: az LG partnerségével piacra kerülhet az AR-VR technológiával ellátott Meta Quest Pro 2, amely a várakozások szerint komoly riválisa lehet az almás vállalat termékének.
A koreai Hankyung jelentése szerint Mark Zuckerberg február 28-án találkozott az LG vezérigazgatójával, Cso Ju-Vannal (Cho Joo-Wan), hogy a dél-koreai cég és a Meta partnerségének a végső részleteit tisztázzák. Ez az együttműködés nemcsak azt jelenti, hogy az LG gyártja a következő generációs headsetet, hanem esetleg az operációs rendszert és mindenféle eszköz integrációját is biztosítja majd. A hírek szerint a Meta Quest Pro 2 piacra dobását 2025 második negyedévére tervezik.
Borítókép:Meta