Újabb lépésre szánta el magát az Nvidia – makronom.eu
2025. január 21., kedd

Újabb lépésre szánta el magát az Nvidia 



A világ legnagyobb félvezetőgyártó vállalata, az Nvidia jelentős lépésre szánja el magát: az év első felében piacra dobja a legújabb generációs, humanoid robotokba szánt kompakt számítógépét, a Jetson Thort. Ezzel egyértelműen jelzi, hogy a robotika területén kívánja megvetni a lábát, miközben egyre erősödő versennyel néz szembe az MI-chipek piacán.  

Az Nvidia szerint a fizikai mesterséges intelligencia és a robotika területén hamarosan olyan áttörés következhet be, mint amilyen a ChatGPT megjelenése volt a nyelvi modellek terén. 

Deepu Talla, a cég robotikai részlegének az alelnöke szerint fordulóponthoz érkezett a robotikapiac, amit két technológiai áttörés hajt: a generatív MI-modellek robbanásszerű fejlődése, valamint az, hogy ezeken szimulált környezetben lehet robotokat tanítani. 

A vállalat teljes körű megoldást kínál, a szoftverektől – amelyek az MI-vezérelt robotok tanítására szolgálnak – az azokban használt chipekig. „Az elmúlt 12 hónapban a szimuláció és a valóság közötti szakadék kellően csökkent ahhoz, hogy olyan kísérleteket végezhessünk szimulációban, a generatív MI-vel kombinálva, amelyeket két évvel ezelőtt még nem tudtunk” – magyarázta Talla. 

Növekvő verseny és új lehetőségek 

Az Nvidia lépése időszerűnek tűnik, hiszen az MI-chipek piacán egyre erősebb a verseny. Az olyan technológiai óriások, mint az Amazon, a Microsoft és a Google igyekeznek csökkenteni függőségüket az amerikai félvezetőgyártótól, eközben az AMD is felzárkózik. Az Nvidia, amelynek a piaci értéke már meghaladja a 3 ezer milliárd dollárt az MI-chipek iránti hatalmas keresletnek köszönhetően, befektetőként is megjelenik a fizikai MI területén. 

A robotika jelenleg viszonylag kis szeletet képvisel a vállalat bevételeiből. Az adatközponti bevételek, amelyek magukban foglalják az MI GPU-chipeket, a tavalyi harmadik negyedévben a teljes, 35,1 milliárd dolláros bevétel mintegy 88 százalékát tették ki. 

Talla 2013-ban csatlakozott az Nvidiához, hogy a Tegra chipen dolgozzon, amelyet eredetileg okostelefonokban használtak, nem sokkal később pedig már az ő felügyeletével irányítottak át körülbelül háromezer mérnököt az MI és az autonóm járművek képzése területére. 

A cég három szinten kínál eszközöket a robotikai fejlesztésekhez: alapmodellek képzésére szolgáló szoftvert, amely a DGX rendszerből származik, valós környezetek szimulációját az Omniverse platformon és a robotok „agyába” kerülő hardvert. 

Piaci kilátások és kihívások 

A globális robotikai piac jelenlegi értéke körülbelül 78 milliárd dollár az amerikai BCC piackutató szerint, és várhatóan 165 milliárdra nő 2029 végére. Az Amazon már három tengerentúli raktárában alkalmazza az Nvidia robotikai szimulációs technológiáját, és olyan ügyfelek is használják a cég képzési szoftverét, mint a Toyota és a Boston Dynamics. 

David Rosen, a Northeastern University Robust Autonomy Lab vezetője szerint azonban a robotikai piac még jelentős kihívásokkal néz szembe: „Jelenleg nincsenek igazán hatékony eszközeink a gépi tanulási rendszerek biztonságának és megbízhatóságának ellenőrzésére, különösen a robotika területén. Ez még egy nyitott kérdés ezen a területen.” 

Kapcsolódó:

Posztok hasonló témában

Heti hírlevél

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Minden héten megkaphatja válogatott tartalmainkat, hogy naprakész információi legyenek a világ történéseivel kapcsolatban.


Kérjük adja meg a teljes nevét.

Email címét nem osztjuk meg.

Kérdezz bátran!
Chat